Sælger

Kan du sælge sand i Sahara?

af Redaktionen
16. december 2019
Kommentarer 0

Du kender sikkert udtrykket. Kan en sælger sælge sand i Sahara, er det en dygtig sælger. Salg handler i høj grad om kommunikation og om at tale direkte til sin modtagers behov. Har du selv talegaverne i orden, kan det være, at du vil trives i et job som sælger.

En dygtig sælger er …

… udadvendt, lyttende, argumenterende, overbevisende, selvsikker, vedholdende, passioneret og resultatorienteret. Dette er blot eksempler på nogle af de karakteristika, en god sælger har.

Overvejer du en karriere inden for salg, skal du først og fremmest føle dig tilpas med at tale med forskellige mennesker. Den typiske sælger er nemlig udadvendt og i stand til at tale med alle. Det er nødvendigt, da du som sælger aldrig på forhånd ved, hvordan de personer, du skal tale med, er.

En god sælger er også dygtig til at argumentere og er samtidig vedholdende, uden at det bliver et irritationsmoment for modtageren. Sælgerens opgave er at udfordre sin modtager og overbevise om, at dét sælgeren tilbyder, løser modtagerens udfordringer. Derfor er det også vigtigt, at sælgeren lytter til, hvad modparten siger, da han/hun kan komme til at afsløre pointer, der kan være udslagsgivende i salget.

Tal til din modtagers personprofil

Sælger behov hos kunden

En sælger skal være dygtig til at kommunikere. Derfor skal sælgeren også målrette sin kommunikation direkte til den, han/hun taler med. Når man ikke kender en person på forhånd, kan det være meget svært at finde ud af, hvilken kommunikationsstil, der er mest effektiv.

Heldigvis kan man få hjælp af forskellige personprofil-tests. Dermed ikke sagt, at sælgeren skal få modparten til at gennemføre en test, men sælgeren kan få stor gavn af at kende karakteristika for forskellige personprofiler.

Eksempelvis afslører en DISC personprofil noget om, hvorvidt personen er dominerende eller analytisk. Kan en sælger spore sig ind på modpartens personprofil, vil sælgeren – med viden om DISC analysen – vide, hvordan kommunikationen bedst målrettes.

En dominerende personprofil vil gerne høres og træffe hurtige beslutninger. Omvendt vil en analytisk personprofil have mulighed for at overveje og analysere sine muligheder, og træffe sin beslutning på et velovervejet grundlag.

Prøver sælgeren at få en analytisk personprofil til at træffe en hurtig beslutning, er der overhængende fare for, at salget falder i vasken, netop fordi modparten føler sig overrumplet og slet ikke klædt på til at træffe beslutningen nu og her.

Sådan bliver du uddannet sælger

Der er flere forskellige måder at blive sælger på. Hvilken vej du skal gå, afhænger i høj grad af, hvilken branche, du gerne vil arbejde inden for. Vil du gerne arbejde inden for detailbranchen, kan du holde øje med, hvilke elevstillinger butikkerne søger.

Vil du gerne arbejde med salg inden for en større virksomhed, eksempelvis med B2B-salg, kan det være en fordel at tage eksempelvis handelsøkonomuddannelsen eller professionsbacheloren i International handel og markedsføring, som er en overbygning til markedsføringsøkonomuddannelsen.

Der findes mange forskellige uddannelser, der har salg som en del af pensum. Derfor bør du først og fremmest finde ud af, hvilken branche dit drømmejob findes i. Vil du sælge biler, kan du overveje uddannelsen Biløkonom. Vil du arbejde inden for oplevelsesøkonomi, vil uddannelsen Serviceøkonom være den rette vej for dig.

Udbuddet af uddannelser er stort, og det kan derfor være svært at finde frem til den rette uddannelse. Du kan få hjælp af din studievejleder, hvis du er i tvivl om, hvilken vej du skal gå.

Husk også på: Der er flere veje, der kan føre til det samme mål. Får du først lært nogle af de forskellige salgskompetencer, har du altid mulighed for at tilpasse den branche, som du får arbejde i.